مکانیزم کارکرد پمپ های تزریق یا دوزینگ پمپ ها:

دوزینگ پمپ

 

مکانیزم عمل این پمپ ها به گونه ایست که اجازه کنترل حجم مواد خروجی از پمپ، حین پمپاژ را می دهد. کنترل میزان حجم عبوری از پمپ وابسته به مکانیزم کارکرد آن متغییر می باشد. پمپ های رفت برگشتی در انواع پیستونی و دیافراگمی، پمپ های دورانی در انواع مارپیچی و شلنگی از مواردیست که بیشترین کاربرد را در صنعت دارند.

کنترل حجم در پمپ های رفت برگشتی ( پیستونی و دیافراگمی) به دو روش، از طریق کنترل کورس حرکت پیستون و یا دیافراگم و یا تعداد دفعات رفت و برگشت آنها (ضربان) صورت می پذیرد، در حالی که در پمپ های دورانی کنترل حجم خروجی با کنترل سرعت دوران پمپ امکان پذیر میباشد.

کنترل طول کورس در پمپ های رفت برگشتی مکانیکی از طریق کنترل خارج از مرکز بودن میله متصل به دیافراگم و یا پیستون با کمک بادامک که درون گیربکس تعبیه شده است صورت می پذیرد. معمولا کنترل این پمپ ها به صورت دستی و با استفاده از خط کش ورنیه برای تنظیم میزان طول کورس میباشد. به همین دلیل تبدیل کنترل این پمپ ها به روش های الکترونیکی برای اتصال به سیستمهای کنترل هوشمند و کنترل از راه دور بسیار گران قیمت خواهد بود.

در پمپ های رفت و برگشتی سلونوئیدی، حجم خروجی پمپ با تعداد ضربان که از طریق سیستم الکترونیکی کنترل می شود، تنظیم می شود. این مکانیزم برای پمپ هایی با ظرفیت کم مناسب می باشد.

در پمپ های دورانی، اساس کنترل پمپ، سرعت دورانی آن می باشد که می توان برای رسیدن به آن از گیربکس های دور متغییر با کنترل دستی و یا سیستم های کنترل دور الکترونیکی مانند اینورتر فرکانسی و یا موتورهای کنترل شونده (Servo Motors) استفاده نمود. برعکس پمپ های رفت و برگشتی، روش های کنترل دور الکترونیکی در این پمپ ها (به دلیل پیشرفت این سیستمها) بسیار اقتصادی می باشند


دوزینگ پمپ های رفت و برگشتی - دیافراگم و یا پیستون با محرک موتور الکتریکی:

انتخاب مکانیزم مورد نظر وابسته به نوع ماده، ظرفیت، فشار مورد نیاز، ویسکوزیته، دما و سایر خواص فیزیکی و شیمیایی ماده می باشد. ولی به طور کلی، پمپ های پیستونی برای فشارهای بیشتر استفاده می شوند. همچنین بسته به خواص شیمایی مواد، می توان بدنه قسمت پمپاژ را از انواع فلز و یا مواد مصنوعی و پلاستیک انتخاب نمود.

خصوصیات:

تنوع جنس بدنه پمپ از انواع فولاد تا مواد پلاستیکی

تنظیم ظرفیت با استفاده از تنظیم طول کورس

قابل استفاده برای انواع مواد شیمایی

قابلیت تنظیم ظرفیت از 0 تا %100

ظرفیت (دبی): از  5lit/h  تا 10000lit/h

فشار: بسته به جنس بدنه تا 500bar و بیشتر به صورت سفارشی


دوزینگ پمپ های دیافراگمی - با محرک سلونوئیدی:

میله متصل به دیافراگم در این پمپ ها با استفاده از میدان مغناطیسی تحریک شده و برای کنترل ظرفیت در این پمپ ها تعداد حرکات (ضربان) این میله کنترل می گردد. به دلیل استفاده از میدان مغناطیسی، تعداد ضربان در این پمپ ها بیشتر از نمونه های مکانیکی می باشد.به دلیل نوع راه انداز، ظرفیت و فشار خروجی زیادی نداشته ولی نسبت به انواع مکانیکی ارزانتر میباشند.

دوزینگ پمپ های شلنگی (پریستالتیک)

دوران غلتک بر روی شلنگ لاستیکی باعث جمع شدن آن و در نتیجه به جلو راندن مواد درون شلنگ می گردد. تنظیم ظرفیت این پمپ ها وابسته به سرعت دوران گردش غلتک بوده که از طریق دست و یا با فرمان الکترونیکی کنترل می گردد. عدم استفاده از شیر و آببند از مزایای آین پمپ ها بوده و عمر کارکرد شلنگ و فشارخروجی محدود از ضعف های آن می باشند. این پمپ برای رسیدن به دقت های بسیار زیاد در حجم های بسیار کم قابل استفاده بوده و معمولا کاربردهای آزمایشگاهی دارد. لازم به توضیح است در مقیاس صنعتی از این پمپ جهت انتقال مواد با ویسکوزیته بالا، لجن و ... با ظرفیت و فشار گوناگون تولید می شود.


دوزینگ پمپ های مارپیچی (مونو پمپ):

به دلیل مزایای بسیار زیاد این نوع از پمپ های اندازه گیر نسبت به سایر انواع پمپ ها، مصرف آن در حال گسترش در صنایع مختلف می باشد. ثبات فشار خروجی و عدم وجود ضربان در جریان خروجی در کنار توانایی انتقال مواد با ویسکوزیته های بسیار زیاد و یا موادی که حاوی ذرات جامد هستند، از مهمترین مزایای آن می باشند.


گروه صنعتی هیدروپارس
تلفن: 42827-021


برگرفته از پمپیار